Posiadacze pojazdów, które zostały wyprodukowane już po roku 2009 i posiadają silnik Diesla, na pewno maja również filtr DPF. Zainstalowany jest on także w niektórych starszych samochodach, natomiast jest to element, który budzi wśród kierowców wiele obaw.

Co warto wiedzieć, filtr cząstek stałych nie jest elementem, które nie ulega eksploatacji, dlatego po czasie może on sprawiać pewne problemy. Kiedy będzie zapchany, nie będzie mógł spełniać swych funkcji, a przez to negatywnie wpłynie na stan silnika. Obecnie jednak, nie ma konieczności wysokich opłat, aby kupować zupełnie nowe części. Warto dowiedzieć, się czym jest i jak działa czyszczenie nie FAP i DPF, gdyż może to rozwiązać problem.

Co sprawia, że filtry DPF ulegają zapychaniu?

DPF, to nic innego jak suchy filtr cząstek stałych, który stanowi najpopularniejsze rozwiązanie stosowane w samochodach. Jego najważniejszy element to ceramiczny rdzeń. Ten z kolei, posiada małe kanaliki tworzące sito, które filtruje spaliny. Podczas ocierania się gazów o ścianki, dochodzi do wytrącana się sadzy, które pozostają kolejno w filtrze.

Naturalną koleją rzeczy jest, że kanaliki będą po czasie się zapychać. Aby móc tego uniknąć, DPF posiada specjalne czujniki, które informują sterownik silnika o tym, iż wzrasta poziom nagromadzenia sadzy. Kiedy jest jest zbyt wiele, konieczny staje się tzw. proces wypalania. Sterownik powiększa dawkę paliwa, powodując jednocześnie wzrost temperatury spalin. Chociaż sadza ulegnie wypaleniu i natychmiast zniknie, nie jest to jednak jedyny osad, który będzie gromadził się we wspomnianym ceramicznym rdzeniu. Niektóre elementy nie spalą się, stąd będą one zalegać w jego wnętrzu już stale. Jest to proces, który prowadzi do powolnego zapychania się filtra cząstek stałych.

Jak wygląda proces czyszczenia filtra DPF?

Nie tak dawno, jedyną możliwością była regeneracja DPF metodą wypalenia, a wszystko to w warunkach serwisowych. Warto przy tym wiedzieć, że szczególnie w przypadku sporego nagromadzenia popiołu, skuteczność tego procesu była niska. Regeneracja tego typu, załatwiała ten problem tylko na kilka miesięcy. Co zatem zrobić, aby skutecznie wykonać czyszczenie DPF?

Warto rozważyć alternatywną i innowacyjną metodę, która staje się coraz popularniejsza. Mowa tutaj o czyszczeniu, które polega na praniu DPF w specjalnym urządzeniu. Jest to przetestowany i sprawdzony sposób, który dowodzi temu, iż taki krok może okazać się dobrym wyjściem.

DPF oraz komputer jest połączony różnymi czujnikami. Właśnie one sprawiają, że program sterujących może dostosować właściwe parametry czyszczenia, co przynosi później oczekiwany efekt. Wykonane testy dowodzą, że mowa tu o metodzie, które jest w stanie przywróć pełną sprawność filtrowi, a skuteczność oscyluje w granicach od 95 do 99%.

Etapy czyszczenia filtra – jak to wygląda?

Urządzenia, które przeznaczone są do czyszczenia filtrów cząstek stałych, realizują cały proces dwuetapowo. Najpierw dochodzi do regeneracji, a następnie odbywa się suszenie. Pełen proces, można w zawrzeć w kilku bardzo prostych krokach:

  • filtra zostaje umieszczony w kabinie i zostaje podłączony do wysokociśnieniowego węża,
  • uruchomienie odpowiedniego programu regeneracji, przy stałej kontroli parametrów pobieranych przez czujniki, a w tym temperatury pracy,
  • dokonanie pomiarów skuteczności czyszczenia, kiedy regeneracja dobiegnie końca
  • rozpoczęcie suszenia filtra po podłączeniu go do odpowiednich przewodów.

Najczęściej, pełna regeneracja trwa około kwadrans, jednak samo suszenie może zająć około godzinę.

Czyszczenie filtra cząstek stałych – jak wyglądają koszty?

Czyszczenie filtra DPF metodą na mokro to usługa, której cena będzie oczywiście zależna od danego punktu serwisowego. Może ona wynieść kilkaset złotych, dlatego jest to więcej niżeli klasyczne wypalanie, aczkolwiek i tak wciąż o wiele mniej, niżeli kupno zupełnie nowego filtra. Koszt ten dość szybko się zwraca, ponieważ będzie on zregenerowany do stanu, porównywalnego do części fabrycznie nowej. Oznacza to, że jego żywotność będzie bardzo długa.

By admin